نوشته شده توسط : iyem

مرز میان تاجیکستان و افغانستان یکی از مهمترین مسیرهای عبور کاروان‌های تدارکاتی برای نیروهای خارجی در افغانستان به شمار می‌رود

مقام‌های افغانستان اعلام کرده اند گذرگاه‌های مرزی با تاجیکستان را بسته اند. به گفته آنها این اقدام به هدف جلوگیری از رفت و آمد شورشیان از خاک هر دو کشور صورت گرفته است.

تاجیکستان از چند روز به این سو عملیاتی گسترده ای را در نزدیک سرحدات افغانستان آغاز کرده که هدف از آن سرکوب مخالفان مسلح دولت این کشور در منطقه بدخشان تاجیکستان اعلام شده است .

ولایت های بدخشان، تخار و قندوز در شمال افغانستان با تاجیکستان مرز مشترک دارند.

وزارت داخله افغانستان می گوید مسدود شدن مرزها با تاجیکستان موقتی است و هر زمانیکه عملیات دولت تاجیکستان پایان یابد، این مرزها دوباره باز خواهد شد.

افغانستان و تاجیکستان حدود ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند و این مرز یکی از مهمترین مسیرهای قاچاق مواد مخدر از افغانستان به روسیه و کشورهای غربی به شمار می‌رود.

"نیروهای مرزی افغانستان در حالت آماده‌باش"

با گذشت چند روز از آغاز عملیات نظامی درخاک تاجیکستان به نظر می رسد که وخامت اوضاع در آنسوی مرز بر افغانستان نیز اثر گذاشته است.

مقام های ولایت بدخشان افغانستان می‌گویند برای جلوگیری از ورود شورشیان از خاک تاجیکستان وضعیت اضطراری اعلام کرده‌اند و نیروهای‌ بیشتری را در مرز مستقر ساخته اند.

عبدالمعروف راسخ سخنگوی والی بدخشان گفت: " نیروهای امنیتی ما در ولسوالی‌های اشکاشم، واخان، شغنان و همچنین دروازها مراکز خود را دارند و حالا در مراکزشان در حالت فوق‌العاده و احضارات نمبر یک (حالت اضطرار) قرار دارند."

عملیات دولت تاجیکستان برای پاکسازی شورشیان در شهر خاروغ روز سه‌شنبه‌ گذشته و به دنبال کشته شدن عبدالله‌ نظراف، رئیس بخش امنیت در ولایت بدخشان این کشور آغاز شد.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان: "به دلیل راه اندازی عملیات ویژه علیه تروریستها توسط نیروهای تاجیکستان، امروز موقتا مرز بسته شده. این تنها تا ختم عملیات خواهد بود. به زودی این مرز دوباره باز خواهد شد. افغانستان و نیروهای امنیتی ما حاضر اند برای از بین بردن و ریشه کن ساختن تروریستها و طالبان، هر نوع کمکی که تاجیکستان نیاز داشته باشد، در اختیار این کشور قرار دهد."

" روزانه ده‌ها کامیون تدارکاتی برای نیروهای ناتو و کامیون‌های بازرگانی از گذرگاه شیرخان بندر در مرز میان قندوز افغانستان و تاجیکستان عبور می‌کند. "

احمد الهام گزارشگر بی بی سی در قندوز

اخیرا برخی وزیر داخله/کشور و رئیس امنیت ملی افغانستان به تاجیکستان رفتند و در دیدار با مقام های تاجیک، عملیات این کشور در منطقه بدخشان و اثرات احتمالی آن بر افغانستان را بررسی کردند.

اما مقامات ولایت قندوز در شمال افغانستان گفته اند که پل مهم شیرخان بندر برفراز دریای آمو که مهمترین گذرگاه مرزی میان دو کشور به شمار می‌رود، مسدود نشده است. شیرخان بندر یکی از گذرگاه‌های حیاتی برای کاروان‌های تدارکاتی نیروهای خارجی مستقر در افغانستان به شمار می‌رود.

دولت تاجیکستان بیش از سه هزار نیرو را با شمول تانک و هیلکوپتر برای انجام عملیات علیه شورشیانی که شمارشان ۲۰۰ نفر اعلام شده به شهر خاروغ، مرکز ولایت بدخشان، که هم سرحد با افغانستان است، بسیج کرده.





:: برچسب‌ها: ابرها , بچه ها ,
:: بازدید از این مطلب : 208
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: